Saturday 28 January 2012

CONTOH KARANGAN LAPORAN

SOALAN:
   Acara merentas desa telah selesai dijalankan.Sebagai setiausaha rumah sukan,anda diminta menulis laporan tentang perjalanan acara tersebut untuk diserahkan kepada guru penasihat rumah sukan.Tulis laporan anda selengkapnya.

JAWAPAN:
   Pada 14 Mac 2010 yang lalu,acara merentas desa peringkat sekolah telah berlangsung.Acara ini diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Tuanku Ahmad pada pukul 8.00 pagi.
   Acara merentas desa merupakan acara tahunan sekolah yang melibatkan empat buah rumah sukan iaitu rumah Hang Tuah,rumah Hang Jebat,rumah Hang Kasturi dan rumah Hang Lekir.Para peserta dilepaskan mengikut kategori masing-masing iaitu bawah 15 tahun dan bawah 18 tahun.Para peserta dilepaskan oleh Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Tuanku Ahmad,iaitu Encik Jamaluddin bin Omar.
   Jarak larian peserta berbeza mengikut kategori.Untuk kategori bawah 15 tahun,jarak larian adalah sejauh lima kilometer,manakala bawah 18 tahun pula jarak larian adalah sejauh lapan kilometer.Setiap peserta yang berlari dalam tempoh yang ditetapkan akan menyumbangkan mata untuk rumah sukan masing-masing.
   Setelah hampir satu jam berlangsung,para hakim bersiap sedia berada di garisan penamat.Para hakim sibuk mengira markah yang dikumpul untuk mencari rumah sukan yang bakal muncul juara acara merentas desa pada tahun ini.
   Para peserta berkumpul di hadapan astaka sekolah untuk upacara penyampaian hadiah.Peserta-peserta yang mendapat tempat pertama hingga kesepuluh telah diberi pingat kemenangan.Rumah Hang Kasturi telah diumumkan sebagai juara keseluruhan acara merentas desapada tahun ini.
   Acara merentas desa telah tamat pada pukul 12 tengah hari.Semangat juang yang ditunjukkan oleh para peserta dalam acara merentas desa amat tinggi dan patut diberikan pujian.
Disediakan oleh,
...........................................
(MOHD.FARID AMIRUL)
Setiausaha Ruamh Sukan,
SMK Tuanku Ahmad.

2 comments: